oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
26 Huhtikuu 2024, 12:08:23 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Autoverotuksessa siirryttävä käyttöön perustuvaan verotukseen  (Luettu 29805 kertaa)
MMAF Puheenjohtaja
Uutislähteet
*****
Viestejä: 235


« : 14 Helmikuu 2009, 16:16:21 »

Hesari uutisoi tänään liikenneministeri Anu Vehviläisen esittävän perusteellista remonttia autoverotukseen. MMAF kritisoi juuri hiljan mm. autoverolainsäädännön säätämisjärjestystä (katso Kohtauksia eräästä autovero-oopperasta (7.1.2009). Tällä rintamalla avoin keskustelu on siis erittäin tervetullut uutuus.

Nykymallinen hankintaan pohjautuvan verotuksen ohjaustavoite ei toteudu ainakaan liikenneturvallisuuden tai ympäristön suojelun tiimoilta. Verotusta tulisikin muuttaa niin, että se ohjaa kulutusta ja liikkumista nimenomaan ympäristön ja turvallisuuden kannalta. Samalla tulee kuitenkin ottaa huomioon suuren ja harvaan asutun maan pitkät etäisyydet ja yhteiskunnan toiminnallisuus.

Vehviläisen esittää esimerkkinä Hollannin suunnitelman, joka perustuu automaattiseen seurantajärjestelmään. Useimmissa autoissa jo olemassaoleva tekniikka mahdollistaisi, ainakin teoriassa, jo tänään ympärivuorokautisen seurannan muutaman metrin tarkkuudella. Tällaisen ITS eli Intelligent Transport Systems –järjestelmän avulla voitaisiin verotusta säätää esimerkiksi ajomatkan, -ajan ja –paikan perusteella.

Tällaisesta järjestelmästä on hyvin pieni askel automaattiseen sakotukseen, nopeuden rajoittamiseen ja ihmisten muunkin kulkemisen ympärivuorokautiseen seurantaan. Valvova isoveli saisi siis todella mahtavan työkalun jonka toimintaa voisi saman tien laajentaa muillekin elämän osa-alueille. Valitettavasti terhakat kansalaisjärjestöt eivät vain tunnu ymmärtävän näiden ITS -järjestelmien hyviä puolia...

Katso BH:n aprillipilajuttu "Kulunvalvonta moottoripyöriin (1.4.2004)" joka ei enään nauratakaan niin paljoa...

ITS:n sijaan verotuksessa voitaisiin käyttää myös yksinkertaista fossiilisten polttonesteiden verotuksen koventamista. Suomi on iso maa ja tämän voi tehdä vasta kun vaihtoehtoja on aidosti tarjolla. Fossiilisia polttoaineita kurittamalla verotuksen ohjaustavoite toteutuisi mainiosti ilman vapaan yhteiskunnan perusteiden nakertamista.

Liikenneministeri Vehviläinen: Autoverotus painottukoon käyttöön
Helsingin Sanomat - 14.2.2009 9:04 (Päivitetty: 14.2.2009 10:56)

Liikenteen verotuksen painopiste tulee siirtää ajoneuvon käytön verottamiseen, vaati keskustalainen liikenneministeri Anu Vehviläinen lauantaina. Painopiste siis siirtyisi pois hankinnan ja omistamisen verottamisesta.

Tavoitteena on päästä ajan, paikan ja ajoneuvojen päästöjen määrittämään kilometripohjaiseen maksuun.

Uudistuksella ohjattaisiin liikennettä ympäristön kannalta kestävämpään suuntaan. Joukkoliikenteen käyttöä lisättäisiin erityisesti siellä, missä on jo olemassa hyvä joukkoliikenteen tarjonta. Sen sijaan alueella, missä oman auton käyttö on välttämätöntä, maksurasitus ei saa nousta nykyisestä, Vehviläinen linjaa.

Portaittain tehtävä uudistus voisi olla voimassa koko laajuudessaan ensi vuosikymmenen puolivälin jälkeen.

Vehviläinen toivoo, että valtiovarainministeriön asettama verotyöryhmä ottaa liikenteen verouudistuksen asialistalleen. Alivaltiosihteeri Martti Hetemäen työryhmä selvittää verotuksen tasoa ja tehokkaampaa sekä oikeudenmukaisempaa verotusta.

Ajoneuvoissa on uutta tieto- ja viestintätekniikkaa koko ajan enemmän. Näin uuden maksujärjestelmän käyttöönotto tulee kustannuksiltaan kohtuulliseksi.

Hollanti ottaa vuonna 2016 ensimmäisenä maana maailmassa asteittain käyttöön järjestelmän, jossa autoilun omistamiseen liittyvät verot korvataan kilometrimaksulla. Polttoainevero jää entiselleen.

Hollannin järjestelmä perustuu koko tieverkon kattavaan satelliittipaikannukseen.

Kilometriperusteinen tienkäyttömaksu porrastetaan ajan, paikan ja ajoneuvojen päästöjen mukaan.
« Viimeksi muokattu: 15 Helmikuu 2009, 16:10:59 kirjoittanut Santtu » tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 14 Helmikuu 2009, 16:21:15 »

Leesseri kyseli toisessa ketjussa seuraavaa:
...jos näin käy että autovero poistuu,niin eikö samalla pidä tehdä rakentelu säädökset uusiksi?.jos ei ole veroa,niin eikö osienvaihto prosentit voi heittää romukoppaan?

Jotenkin pitää kuitenkin valvoa tavaramerkkioikeutta ja identiteettiä. Siis onko se Ducati todella Ducati vai eri vuosimallien Guzzi-Ducati-Jawa-omavalmiste -sekoitus ja minkäs päivämäärän mukaan se tekninen vaatimustaso oikein määritelläänkään? Mutta kyllä asiat silti helpottuisi melkoisesti.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #2 : 14 Helmikuu 2009, 16:52:01 »

Lisää mörköjuttuja jos vielä ei vituta tarpeeksi:
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #3 : 14 Helmikuu 2009, 19:48:56 »

ja syrjäseuduilla asuvat, yleisen liikenteen ulottumattomissa, olevat ihmiset maksavat jonkun elämästä vieraantuneen humanistiekoidealistin idean takia ittensä kipeiksi.

Helppohan noita on ehdotella/väläytellä, kehäteiden rajaamalta alueelta.

keles, että olen tyytyväinen, etten äänestänyt noissakaan vaaleissa - voisi ketuttaa tuollainen kommentointi vielä enemmän.
tallennettu

kai se siihen sopii?
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #4 : 20 Helmikuu 2009, 14:43:18 »

faktahan on, että kyllä ympäristön ja liikenteen sujuvuuden takia on tarpeellista rajoittaa yksityistä liikennettä. suora verotus esim polttoaineeseen asettaa ihmiset eriarvoiseen tilanteeseen, kaikilla meillä syrjäseuduilla asuvilla kun ei ole mahdollisuutta julkisen liikenteen hyödyntämiseen, vaikka tahtoa olisikin. siinä mielessä taloudellisten rajoitteiden (maksut) asettaminen tulisi toki kohdistaa ruuhka-alueille ja ruuhka-aikoihin, paikkoihin joissa on olemassa myös mahdollisuus pärjätä ilman omaa kulkuvälinettä.
tapana automaattinen "isoveli valvoo" -järjestelmä tuskin miellyttää kaikkia meistä (esim itse taidan ajella sen jälkeen rekisteröimättömällä laitteella), mutta moni varmasti valitsisi sen mieluummin kuin joka-aamuisen työmatkastopin tietullilla. useimmat meistä kuitenkin (jokuhan ne edustajansa on sinne päättämään saanut) taitavat kannattaa tätä valvontayhteiskunnan jatkuvaa kehittymistä, joten eteenpäin vaan!

joo, vituttaa kun ei osaa sopeutua ja asua omakotitalossa keskellä helsinkiä ja tienata 7000 €/kk ja hoitaa samalla lapsia ja nostaa osinkoja ja...

heh.
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #5 : 20 Helmikuu 2009, 16:30:06 »

 Vihainen Vihainen Vihainen
Miks musta jut rupes tuntuun, että teen kaiken dieselprojektipyörän polttoaineen ite, ihan vaan kiusallan  jätän melkein kaikki valmisteverot maksamatta?

Mistä ne osaa tietää sanoa, onko tankissa verotettua vai verottamatonta, kun siille ei ole merkintävelvollisuutta, eli väriainetta mukana. Ja vielä vaihdetaan vaimon bensatyöajokki dieseliksi ja tankataan myös sitä biodieselilä.

Sit ne tietysti kieltää omatarvevalmistuksen, tai korottaa valmisteveron nykyisestä 0.35€/ jonnekin 1€/l tienoille.

ei oo kivaa

tallennettu

kai se siihen sopii?
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #6 : 04 Maaliskuu 2009, 13:15:06 »

Lisää pökköä pesään:
<snip> Ruuhkamaksut estäisivät pääkaupunkiseudun ulosmenoväyliä uhkaavan tukkeutumisen, kertoo liikenne- ja viestintäministeriön tänään julkistettu selvitys.

<snip> Kolmas malli perustuu satelliittipaikannukseen ja kilometriperusteiseen laskutukseen.

<snip> kilometriperusteiseen laskutukseen perustuvaa mallia ei Suvannon mukaan henkilöliikenteessä vielä ole käytössä missään, vaan se perustuu tulevaisuuden teknologiaan.

"Tulevaisuudessa autoilun hinnoittelu perustuu joka tapauksessa ajan ja paikan seurantaan", Suvanto sanoi.
Aika vahva usko ministeriössä siihen, että ITS on todellisuutta jo joskus lähivuosina.

Lisää:
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Sumaha
Jr. Member
**
Viestejä: 32


« Vastaus #7 : 05 Maaliskuu 2009, 23:24:58 »

Laittakaa nimiä adressiin jos isovelivalvonta ei miellytä:
http://www.adressit.com/tienkayttomaksu
tallennettu
Sumaha
Jr. Member
**
Viestejä: 32


« Vastaus #8 : 05 Maaliskuu 2009, 23:32:46 »

faktahan on, että kyllä ympäristön ja liikenteen sujuvuuden takia on tarpeellista rajoittaa yksityistä liikennettä. suora verotus esim polttoaineeseen asettaa ihmiset eriarvoiseen tilanteeseen, kaikilla meillä syrjäseuduilla asuvilla kun ei ole mahdollisuutta julkisen liikenteen hyödyntämiseen, vaikka tahtoa olisikin. siinä mielessä taloudellisten rajoitteiden (maksut) asettaminen tulisi toki kohdistaa ruuhka-alueille ja ruuhka-aikoihin, paikkoihin joissa on olemassa myös mahdollisuus pärjätä ilman omaa kulkuvälinettä.

Se, että jossain on julkista liikennettä, ei auta jos sillä ei voi kulkea omaa matkaansa. Silloin on kyllä kohtuutonta maksaa tietulleja siitä, että jossainkulkee bussi.

tapana automaattinen "isoveli valvoo" -järjestelmä tuskin miellyttää kaikkia meistä (esim itse taidan ajella sen jälkeen rekisteröimättömällä laitteella), mutta moni varmasti valitsisi sen mieluummin kuin joka-aamuisen työmatkastopin tietullilla.

Tietullin voi tehdä sitenkin, ettei maksupisteeseen tarvitse pysähtyä ja silti autoja ei tarvitse valvoa sateliiteillä. Onnistuuu RF-ID:llä tai rekisterikilvenluennalla.

useimmat meistä kuitenkin (jokuhan ne edustajansa on sinne päättämään saanut) taitavat kannattaa tätä valvontayhteiskunnan jatkuvaa kehittymistä, joten eteenpäin vaan!

Siksi on tärkeää antaa oikeellista tietoa lähipiirilleenkin ja antaa palautetta sille edustajalleen.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #9 : 06 Maaliskuu 2009, 10:52:29 »

Kyllähän ahistaa tuo Orwell-uhka. Ihminen ei tykkää siitä, että sitä kytätään, vaikka tarkoitus olisi kuinka hyvä. Mutta viimeaikaista lainsäädäntötauhkaa, esimerkiksi Lex Karpelaa ja Lex Nokiaa ihmetellessä sitä tulee tehneeksi johtopäätöksen, että eipä tunnu kansan mielipide paljoa kiinnostavan. Se on vissiin sitä kansanvaltaa. Olisi kiva tietää, mihin asti tätä linjaa voi jatkaa ennen kuin p***a osuu tuulettimeen.

Toisaalta olen samaa mieltä siitä, että Stadin liikennemäärien kasvu pitäisi pysäyttää. Kyllä, pääväylillä on ruuhkia jo nyt, ja jos liikennemäärät kovin paljon kasvavat, käy köppäsesti. Ehdotetut ruuhkamaksumallit haiskahtavat kuitenkin enemmän rahastukselta kuin ohjaamiselta. Julkinen liikenne ei ole todellinen vaihtoehto kuin joillekin. Ohjaustavoitteeseen sopisi oivallisesti myös moottoripyörien vapauttaminen ruuhkamaksuista, mutta jotenkin epäilen, ettei sitä tässä maassa tehdä...
tallennettu

av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #10 : 06 Maaliskuu 2009, 16:23:14 »

tämä nykyinen "demokratia" perustuukin juuri siihen että ihmisten pitäisi olla tyytyväisiä pelkästään siihen että saavat sanoa mielipiteensä. en tiedä missä vaiheessa unohtui se että sen mielipiteen pitäisi vaikuttaa myös päätöksiin..

kyllähän tämä lex nokia kuvaa hyvin tilannetta. laki menee läpi (rahan avulla) uhkailulla ja kiristämisellä. päättäjiä ei kiinnosta kansan mielipide eikä edes se, jos laki nyt sattuu olemaan ristiriidassa perustuslain kanssa. kyllä raha tietää mikä on rahalle hyväksi Hymyilee
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Natking
Jr. Member
**
Viestejä: 47



« Vastaus #11 : 11 Maaliskuu 2009, 21:32:02 »

Tukholmassahan on kaytossa toi kaupunkimaksu, tai miksi sita nyt sitten sanotaankin.
Ei mitaan koppeja vaan helevetisti kameroita kuvaamassa kilpia. Paikallisella r-kiskalla saa noita sitten kayda maksamassa. kait siihen saa jonkun kuukausikortinkin.
Ulkomaan kilvilla liikkuvia ajoneuvoja ei rahasteta, eli saa suomi-juhot ajella miten ja missa tykkaa.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #12 : 11 Toukokuu 2009, 08:50:24 »

Myös muut virkapallien omistajat liittyvät kuoroon:
Tullihallituksen pääjohtaja vaatii autoverosta luopumista
11.5.2009 8:32 Helsingin Sanomat

Tullihallituksen pääjohtaja Tapani Erling vaatii luopumista nykyisestä autoverosta. Erlingin vaatimuksesta kertoi MTV3.

Erling ehdottaa MTV3:n mukaan, että autoveron luopumisesta syntyvä vajaus kerättäisiin polttoaineiden verotuksella ja käyttömaksuilla. Autoveron tuotto on noin miljardin euroa.

Nykyistä ulkomailta tuotujen autojen verotusjärjestelmää Erling kuvaa mahdottomaksi.

Tällä hetkellä tullilla on avoinna noin 20 000 valitusta käytettyjen tuontiautojen verotuksesta. Erling pitää nykyistä tilannetta "kaoottiseksi".
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #13 : 21 Lokakuu 2009, 09:48:05 »

GPS-seurantaa ajetaan myös vakuutusmaksujen perusteeksi: http://www.hs.fi/talous/artikkeli/1135250160679
Lainaus
Kuskin ajotavasta voi tulla vakuutuksen hintaperuste

Kuljettajan ajotapa, -paikka ja -aika saattavat tulevaisuudessa vaikuttaa liikennevakuutuksen hintaan.

Vakuutusyhtiö Pohjola on mukana pilottitutkimuksessa, jossa tuhat asiakasta testaa autoihin asennettavaa tiedonkeruulaitteistoa ja samalla heidän ajokäyttäytymisensä rekisteröityy tutkimuksen käyttöön.

Gps-pohjainen tiedonkeruulaitteisto rekisteröi tietoa mm. siitä, mihin aikaan, millaisilla teillä, kuinka monta kilometriä ja kuinka monta kovaa kiihdytystä tai jarrutusta yhteen ajomatkaan sisältyy.

Mörkö tulee, oletko valmis?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #14 : 21 Lokakuu 2009, 11:48:41 »

En.
tallennettu

Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto