E-merkintä kelpaa jokaisessa EU-maassa mukaan lukien Saksa - siinä asiassa ei ole epäselvää, vaikka Horst sitä TÜV-hyväksyntää tykkäisi vaatiakin.
Sen sijaan kansalliset hyväksynnät, kuten TÜV tai BSAU eivät automaattisesti kelpaa jokaisessa jäsenmaassa, vaikka olisivat sisällöltään täsmälleen samanlaisia kuin E-hyväksynnät. Tuo oikeustapaus tosin saattaa muuttaa asiaa tietyiltä osin, täytyy yrittää penkoa se jostakin esiin.
Pakoputkiston muuttaminen on muutoskatsastusasia. Suomessa on tähän saakka vaadittu muutoskatsastuksessa selvitys vaatimustenmukaisuudesta, mutta lukuun ottamatta valaisinlaitteita, itse hyväksyntämerkkiä (E-merkintä) ei ole vaadittu. Toisin sanoen BSAU ja TÜV ovat kelvanneet myös meillä edellyttäen, että ne sisällöllisesti vastaavat E-vaatimuksia. Mutta...
1.1.2009 lukien kaikkien moottoripyöriin asennettavien varaosakatalysaattoreiden on oltava tyyppihyväksyttyjä tämän direktiivin nojalla:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:330:0016:0017:FI:PDFKyseinen direktiivi edellyttää, että tarvikeputki on E-tyyppihyväksytty ja E-merkitty. BSAU ei siis enää kelpaa, ellei putkessa ole myös E-merkintää. Koska kyseessä on direktiivi, se koskee myös engelsmanneja, joten kysyjä voisi välittää sinne vastauksen, että ovat itse vähän aikaansa jäljessä...
Kokonaan on taas toinen juttu, onko tässä mitään järkeä. Ympäristö ei huomaa eroa BSAU:n ja E:n välillä, jos vaatimusten sisältö on sama. E-merkintä onkin pakollinen ainoastaan valvonnan helpottamiseksi - poliisin on helppo tarkistaa, onko putkessa E-merkintää vai ei.
Tätä lukeva poliisi muistakoot kuitenkin, että E-merkintää ei edelleenkään vaadita sellaisten pyörien pakoputkista, joissa katalysaattoria ei ole alkuperäisenäkään ole ollut.