oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
10 Joulukuu 2024, 20:00:47 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2 3 ... 5
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin  (Luettu 191104 kertaa)
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« : 03 Huhtikuu 2009, 08:41:57 »

Moottoripyörän muuttamista koskevat rajoitukset eivät ole varsinkaan harrastustaan aloittaville kovinkaan selkeästi tiedossa. Yritin tähän juttuun raapaista pinnalta ne tärkeimmät jutut ja lisäksi kerätä muutaman hyödyllisen linkin laajempiin artikkeleihin jotka löytyvät suurimmaksi osaksi tältä taululta.

Ensimmäiseksi lähdetään liikkeelle pyörän identiteetistä. Jotta pyörä pysyisi sinä laitteena minä se on rekisteriotteeseen merkitty, tulee siinä olla jäljellä yli 50% alkuperäisiä osia. Siis tehtaan ko. pyöräyksilöön ruuvaamia biittejä. Osia saa muuttaa ilman että ne menettävät alkuperäisyytensä, ainakin niin kauan kuin alkuperäinen malli on vielä tunnistettavissa. Tämä koskee myös runkomuutoksia; keulakulmaa saa muuttaa, perää levittää, muuttaa jäykkäperäksi jne. kunhan itse perusolemusta ei muuteta.

Mistä sitten tiedät minkä verran osia tuohon viiteenkymmeneen prosenttiin mahtuu? No tietysti PROSENTTILASKURISTA. Suurimmalle osalle pyörän oleellisista osakokonaisuuksista on määritelty oma prosenttiosuus joka joissain tapauksissa on vielä pilkottu pienempiin osiin - listan ulkopuolelle jäävistä osista ei tarvitse välittää. Taulukossa on näkyvillä myös vanhat 31.12.2006 voimassa olleet prosentit mutta ne voi jättää huomioimatta.

Jos jäät kiinni että pyörääsi on muutettu 50% tai enemmän, seuraa siitä identiteetin menetys ja joudut rekisteröintikatsastamaan sen uudelleen omavalmisteena. Kompastuskivenä tässä on se että silloin sen täytyy täyttää rekisteröintihetkellä voimassa oleva tekninen vaatimustaso (esim. päästöt) mikä käytännössä estää toimenpiteen. Lisäksi joudut joka tapauksessa maksamaan pyörästä uuden pyörän autoveron.

Nyt on pyörän identiteetti onnistuttu pitämään sallituissa rajoissa, sitten päästään itse muuttamisen rajoituksiin. Pyörän vuosimallilla on suuri merkitys sille mitä voit määrätyille komponenteille tehdä. Tällaisia ovat erityisesti valot ja vilkut, nopeusmittari sekä moottorin osat. Ehkä tärkein päivämäärä on 1.1.1991 - ennen sitä ensirekisteröityjä moottoripyöriä ei koske päästövaatimukset, niinpä niihin voi tehdä laillisesti muutoksia moottoriin ja pakoputkistoon. Uudemmat pitäisi pykälien mukaan mittauttaa mahdollisesti muuttuneiden päästöjen varalta ja EU-direktiivi tuntee tässä kohdassa ainoastaan laajamittaisen tyyppihyväksyntämittausmenetelmän ja sitä ei käytännössä pysty teettämään missään. Niinpä suurin osa uudempien pyörien omistajista ajeleekin muutoskatsastamattomille pakoputkilla ym.

Valoista ja niitä koskevista määräyksistä löydät oivan tietopaketin - yllätys, yllätys - MMAF:n sivulta: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=385.0 - jutun tiedot helppolukuisena taulukkona sekä myös muuta aiheeseen liittyvää TÄÄLTÄ

Vuosimallikohtaisista vaatimuksista selviää myös paljon KATSASTAJAN KÄSIKIRJASTA sekä AKEN VUOSIMALLITAULUKOSTA.

Sitten kun olet pyörääsi muuttanut niin tulee tietysti mieleen että pitääkö se muutoskatsastaa? Tästäkin on kirjoitettu hyvä artikkeli joka kannattaa sisäistää - jokaista nippelinvaihtoa ei tarvitse juoksuttaa konttorilla hyväksytettävänä mutta tietyt pääkohdat on hyvä olla otteeseen merkitty. Eli siitä vaan tavaamaan: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=133.0

MMAF on tehnyt hartiavoimin töitä rakentelijoiden elämän helpottamiseksi ja tämän kesän aikana on toiveita paremmasta - mm. akseliväli- ja keulakulmarajoituksen poistuminen ja omavalmisteiden rakentamisen mahdollistaminen. Tämä on kuitenkin vasta tulevaa joskin jo hyvin pitkällä työn alla, ehkä meillä on kohta yksi Euroopan liberaaleimmista moottoripyörien rakentelua koskevista lainsäädännöistä.
tallennettu
-ILKKA-
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #1 : 04 Kesäkuu 2009, 20:36:25 »

Hemulin tekstiin hieman lisäystä: Rungon alkuperäisyys ja identiteetti häviää samalla hetkellä kun valmistenumero irroitetaan muusta rungosta. Numero on useinmiten meistetty ohjauslaakeriputkeen tai lähelle sitä. Etupään kulmaa muuttaessa täytyy ehdottomasti numero siirtää johonkin muuttamattomaksi jäävään kiinteään osaan. Katsastuskonttorilla varmennetaan meistos ja sen jälkeen vasta sahataan runko poikki. Valmistajankilpi on yhtä tärkeä asia. Harrikka on liimannut tärkeitä tietoja sisältävät tarrat kehtoputkiin melko näkyvälle paikalle. Tarrat häviävät putkia muuttaessa ja maalatessa helposti. Niitä ei ilmeisesti saa tehtaalta ainakaan yksityinen henkilö mitenkään tilattua. Joskus tulevassa motskarien vuosikatsastuksessa on valmistajankilpi yksi tarkastuskohde. Periaatteessa sen pitäisi olla nytkin olemassa mutta en kyllä tiedä mihin sitä tarvitsee.On se kuitenkin yksi tunnistetieto ja vaikeuttaa varastetun pyörän kierrätystä. -ILKKA- 
tallennettu
Lurjus79
Full Member
***
Viestejä: 87


« Vastaus #2 : 20 Tammikuu 2010, 17:09:32 »

eli taas kyselen eli väätäkää rautalangasta...

noista linkkien takaa teksteistä lueskelin että  esim lokarit, tankki jne ei tartte muutoskatsastaa mutta tuolla rosenttilaskureissa taas niistä tulee rossia? eli olenko tyhmä vai vaan vähän yksikertainen?
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #3 : 20 Tammikuu 2010, 22:48:06 »

jos teet sellaisia muutoksia, että vaaditaan muutoskatsastusta, niin katsastuksessa lasketaan kaikki vaihdetut osat ja kaikista taulukossa mainituista osista menee taulukon mukainen prosenttiosuus. eli vaihdettaessa mikä tahansa taulukossa prosenttiosuuden saanut osa menetetään osa pyörän identiteettiä, mutta kaikki osien vaihtamiset eivät itsessään aiheuta muutoskatsastusvelvollisuutta. selittäköön joku paremmin...
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #4 : 21 Tammikuu 2010, 10:03:29 »

Prosenttien eli identiteetin puolesta muutoskatsastusvelvollisuus seuraa vasta, kun 25 % tai enemmän taulukossa jyvitettyjä osia on vaihdettu.

Sen sijaan teknisten vaatimusten puolesta muutoskatsastusvelvollisuus voi seurata yhdenkin osan vaihtamisesta, esimerkkinä vaikkapa pakoputket (muut kuin e-hyväksytyt).
tallennettu

Lurjus79
Full Member
***
Viestejä: 87


« Vastaus #5 : 21 Tammikuu 2010, 20:54:50 »

eli toisin sanoen ensin tehdään suuret katsastuksen vaativat muutokset ja sitten kun hyväksytty leima saadaan mennään talliin ja vaihdetaan ne muut osat?!? Näyttää kieltä
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #6 : 21 Tammikuu 2010, 21:07:29 »

Öööö... Miksi? Ymmärrän kyllä tuon kieliposkella-hymiön perässä mutta varmasti tuossa ajatuksessa on jokin tarkoituskin taustalla.

Jos ajattelit että muutat ensin pyörää 49% sellaisilla muutoksilla jotka vaativat muutoskatsastusta ja sen jälkeen vielä vaihdat muutaman muun osan joiden vaihtoa ei tarvitse muutoskatsastaa mutta ne syövät prosentteja, niin huomaa kyllä että et ole kovin pitkään moottoripyöriä harrastanut.

Prosentteja nimittäin laskevat muutkin kuin katsastusmiehet. Tuolla tien päällä liikkuu moottoripyöräjengi jonka tunnuksena on yleensä sinisävyinen ajoasu ja kerhon ajokalusto koostuu pääasiassa valkoisista moottoripyöristä. He ovat kovinkin kiinnostuneita pyöräsi alkuperäisten osien määrästä - johtuuko sitten siitä että heidän omissa pyörissään ei muutoksia ole ja ovat kovasti kateellisia niille jotka choppereilla ajavat Virnistää - ja auta armias jos heidän haukankatseensa tavoittaa pyörän jossa ei ole enää yli puolta tehtaan tekemää. Siitä nousee niin suunnaton riemu ja hymistely tämän kerhon jäsenen taholta että olisi vaikea uskoa ellen olisi isoilta pojilta kuullut. Seurauksena moottoripyörän identiteetin menetys, autoveron uudelleen maksaminen ja pyörän omavalmisteeksi katsastaminen.

No, jokainen tyylillään...
« Viimeksi muokattu: 21 Tammikuu 2010, 21:09:57 kirjoittanut Hemuli » tallennettu
Nasu
Newbie
*
Viestejä: 6


« Vastaus #7 : 22 Tammikuu 2010, 07:07:04 »

Lasketaanko tuo alkuperäisyysaste tehtaan osista, vai niistä osista mitkä pyörässä on ollut kiinni maahantuontihetkelleä?  Jos tuo maahan valmiiksi muunnellun pyörän, onko se "100%", vai lasketaanko jo tässä vaiheessa alkuperäisten osien osuus?
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #8 : 22 Tammikuu 2010, 09:43:55 »

alkuperäinen tarkoittaa tehtaan kuosia.
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #9 : 22 Tammikuu 2010, 10:51:43 »

Lasketaanko tuo alkuperäisyysaste tehtaan osista, vai niistä osista mitkä pyörässä on ollut kiinni maahantuontihetkelleä?  Jos tuo maahan valmiiksi muunnellun pyörän, onko se "100%", vai lasketaanko jo tässä vaiheessa alkuperäisten osien osuus?

Identiteetin osalta tehtaan palikat, autoveron osalta maahantuontikunto. Saattaa johtaa perin sekavaan prosenttitilanteeseen, varsinkin jos identiteetti menee mutta verotusprosentit ei täyty.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Lurjus79
Full Member
***
Viestejä: 87


« Vastaus #10 : 23 Tammikuu 2010, 12:21:12 »



No, jokainen tyylillään...

No en näin ajaltellut, huonon vitsin päästin =) mutta siis palaamme nyt taas asiaan eli ymmärsin yskän ongelma on siis siiinä että yksinkertaisesti pyörän rakennus siinä missä autonkin ongelmia ongelmien perään, ja rosentit paukkku...

no vähään on siis tyydyttävä...
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #11 : 23 Tammikuu 2010, 14:08:02 »

kun valitsee lähtökohdan huolella niin melko paljon saa tehdä. kun on alkuperäset koneen ja rungon numerot niin sit menee hyvin. jäykäksi tehty ja stretsattu + reikattu runko on vielä 28% ja kone toiset 28%. siinä on jo tarpeeks identiteettiä Hymyilee
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Lurjus79
Full Member
***
Viestejä: 87


« Vastaus #12 : 23 Tammikuu 2010, 17:55:19 »

juu ja olen ihän käpy vielä näissä siksi kyselenkin niin paljon tyhmiä kysymyksiä  Virnistää
tallennettu
kallio
Jr. Member
**
Viestejä: 26


« Vastaus #13 : 03 Helmikuu 2010, 23:59:51 »

Numero on useinmiten meistetty ohjauslaakeriputkeen tai lähelle sitä. Etupään kulmaa muuttaessa täytyy ehdottomasti numero siirtää johonkin muuttamattomaksi jäävään kiinteään osaan. Katsastuskonttorilla varmennetaan meistos ja sen jälkeen vasta sahataan runko poikki.  -ILKKA-  

mitenkäs tämä on käytännössä toteutettu? mihin sen voisi siirtää jos koko eturunko satulan edestä ja moottorin etukiinnikkeestä eteenpäin menee uusiksi.
« Viimeksi muokattu: 04 Helmikuu 2010, 00:01:57 kirjoittanut kallio » tallennettu
Joksa
Full Member
***
Viestejä: 59



« Vastaus #14 : 04 Helmikuu 2010, 00:47:04 »

http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1137.0

Jotta runko menettäisi identiteettinsä kokonaan, pitäisi rakenteenkin muuttua kokonaan.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 ... 5
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto